Dec 29, 2010

sikap


Assalamualaikum
Alhamdulillah syukur kita pd Allah Swt..dgn izin Nya kita dpt bersua n berkongsi cerita  pd kali ini. Moga 2 amal kita semua di terima Allah..
Ingin sy kongsikan cerita reality yg byk blaku, n lebih tepatnya berlaku dlm kehidupan sy  n kwn2,meskipun persahabatan itu manis ttpi yg pahitnya pasti ada,kerana setiap sorg itu punya  pandangan yg berbeza ,maaf andai bicara ini blh menyentuh sesiapa ttpi bukan tuk mengaibkan seseorg or apa lagi yg bernama sahabat..ini Cuma skadar renungan bersama n pengajaran yg perlu antara kita fikirkan di mana silapnya..bukan nak menabik dada or bermegah diri coz dh cukup sempurna..jauh sekali...kerana setiap manusia di muka bumi Allah ini punya kelebihan n kekurangan yg Allah telah tetapkan.. terpulang pada kita bgmana tuk melaksanakan nya mengikut landasan yg betul.
Berbalik kita pada issue sikap n tanggungjwb segelintir umat yg ada..
SIKAP:
Ingin mengabdikan diri pd Allah adalah amat terpuji n sebaik2 yg patut di contohi oleh sesiapa..Taat pd Allah,pd RasulNya..alhamdulillah..bg yg dh melakukan nya tp bg yg belum, lakukan nya skrg sblm ajal menjemput kita..
Kita Taat pd Allah SWT,kita ikut sunnah Nabi kita Muhammad SAW...alhamdulillah tp cukup ke apa yg kita laku kan itu di muka bumi ini..perlu ke kita buang kwn2,buang jiran2,saudara mara oleh kerana mereka ini tak spt yg kita harapkan...
Perlu ke kita sisihkan semua org di sekeliling oleh kerana kita ini dh cukup bagus...hadis mana yg mengatakan bila kita taat n nak jadi warak or lebih manisnya nak jadi muslim sejati  tp kita kena jauhkan diri dr org2 yg jahil lebih tepatnya...sedang kan Nabi sanggup bertarung nyawa kerana nak mengembang n menyebarkan agama islam...
Tp itulah yg berlaku pd saat ini..ingin menjadi muslim n muslimah sejati tetapi lupa akan org2 sekeliling , menyisihkan kwn2 oleh kerana  perbezaan yg di wujudkannya sndiri ..ingatlah kita semua sama di sisi Allah..Hanya Allah yg blh menghakimi sejauh mana amal kita di terima bkn kerana pandangan org lain or maybe cara pemakaian kita dh cukup sempurna..ingat wahai kwn2 ku semua...utk menjadi muslimah n muslim sejati hati kena bersih...bersih dr segalanya..no riak,no hasad dengki yg membawa keburukan n porak peranda,no sikap menunjuk...kdgkala kita akan jumpa org yg tak sebaik mana pd pandangan kita mybe coz dia tak menutup aurat cthnya..tp hatinya baik..drpd kita melihat org itu dr sudut luarannya pakaian dh cukup cantik yg di tuntut agama..ttpi hati nya penuh dgn kesombongan...nauzu billah hi minzalik..



Tanggungjwb:
 alhmdulillah klu family kita dh berada di landasan yg betul coz if kita nak bawa kwn2 or siapa sajer kita kena menjadi cth yg baik... ingat selalu kwn2 ku ... tanggunjwb kita belum selesai,fikirkan saudara mara, kwn2, jiran..jgn mudah tuk berasa lega kerana byk kemungkinan yg kita tak tahu..Allah selalu menguji hamba Nya..jgn sekali set kan dlm minda kita yg tanggungjwb kita dh cukup ..ilmu harus di cari n di tambah,bak pepatah carilah ilmu walau sampai ke Negara china....so fikir2 kan lah..
So jgnlah kerana kwn itu tak cukup bagus kita ada alasan tuk menyisihkan nya..kerana sorg muslimah sejati tak kan membiarkan kwn2 nya terpesong jauh dr landasan..
“jgn  terlalu megah diri n riak bila Allah dh pilih kita menjadi umatnya yg mengikut jln yg di redhai,kerana hanya Allah SWT yg blh menghitung sejauh mana amal kebaikan kita di terima.
“jgn terlalu bangga dgn pakaian cantik n mahal kerana pakaian terakhir yg kita pakai adalah kain kapan,
“jgn terlalu bangga dgn kereta mewah n cantik kerana kereta  terakhir kita adalah van jenazah
“jgn terlalu seronok dgn tmpt tidor yg empuk n nyaman kerana tmpt tidor kita yg terakhir adalah liang lahad,
“jgn pula ego n bongkak kerana mampu miliki rumah mewah bak istana kerana rumah terakhir kita adalah kubur bertiang 2
“jgn terlalu megah dgn pangkat n darjat kerana bila kita sudah tiada nanti kita hanya akan dpt gelaran almarhum
Dn sesungguhnya hati yg ikhlas tidak terkesan dek pujian dunia n tak tercalar dek umpatan n kejian..kerana sesungguhnya hati yg ikhlas adalah hati yg sentiasa mengingati mati..n hati yg ingat mati adalah hati yg sentiasa hidup dlm keredhaan Allah SWT.


No comments:

Post a Comment