Dec 4, 2010

our life@Brunei

May 09
ku jejaki & ku kenali, nama mu megah sbg negara terkaya n negara islam
namun tak seindah apa yg dibygkan..maaf andai ader yg terasa tetapi ini cuma pendapat spjg berada di sini hampir 2 thn lama nya..
Negara Islam..yes i like..wajib menutup aurat ke sekolah n ke tempat kerja tp sayangnya kesedaran tidak di pupuk dr awal..so keikhlasan tak der dlm hati anak2 perempuan.balik kerja, balik sekolah tudung dh melayang menutup aurat hnya syarat..pernah berlaku depan mata bila ank2 or pelajar perempuan yg lebih dr cukup umur,,belum pun sampai masuk dlm kereta tudung dh di cabut depan kwn2..
di mana silapnya..silap nya ..keimanan tak di terapkan dlm jiwa ank2 perempuan..kenapa wajib menutup aurat..bila keimanan tak der keikhlasan tak wujud..


Negara islam..alhmdulillah coz negara Brunei mengharamkan minuman keras n tempat2 hiburan..even ader yg berjaya bawa masuk ttp atleast tak mcm negara kita yg begitu mudah untuk mendapatkannya or begitu mudah nak gi tempat2 hiburan coz terlalu byk choice org nk gi maner..so anak2 terdedah dgn benda2 n perkara2 yg tak elok..


sakitnya hati bila dpt tahu..bila Brunei mgharamkan ttp sempadan brunei dgn msia Limbang menjual arak dgn terbuka..bila org tnya kat mane ada arak..senang jer kat Limbang..Limbang tu kat mane..Malaysia..dekat jer berapa saat or minit jer dr sempadan kuala Lurah Brunei...
kelakar sgt bila org luar..org uk,us,aus.filipine,india..yg bekerja di Brunei duk puji2 Malaysia..coz menjual arak..kat mane org nk mabuk2 kat Limbang..


mengikut survey dgn kwn2 yg dh lama duduk Brunei..Brunei elok tuk pembesaran anak2,insyaallah klu kita sbg parents tak leka n memberikan sepenuhnya pendidikan agama..insyaallah jiwa ank2 akan terbiasa dgn kehidupan yg berlandaskan keimanan..


Masjid@Brunei..alhamdulillah..bestnya kalau sesiapa dpt solat di masjid2 Brunei..sejuk sejuk..aircond 24 jam..biasalah Brunei kaya..ttp bukan kerana kita nak solat sebab nak merasa aircond..ttp saya nak ckp pasal kelebihan2 yg ada pada setiap masjid di Brunei..ttp sayangnya mana kaum adam kita..kenapa tak mgunakan kelebihan yg di sediakan..utk solat berjemaah..tak sedar ke mereka betapa wajibnya kaum lelaki tuk bjemaah..n tak sedar ke mereka pahala yg mereka dpt berbanding solat kat rumah..
Alhamdulillah semenjak berhijrah ke Brunei..saya dpt menjejakkan kaki ke masjid tuk solat berjemaah..ini hikmah yg Allah nk bagi ..even hnya on off ke masjid..ttp saya dpt merasakan kelainan nya..betapa hebatnya bila kita dpt berjemaah bg yg tak der halangan..kebetulan my princess pun dh besar..so biarlah masa yg terluang ini di gunakan sebaik mungkin..ini perjalanan hidup yg tak pernah di jangka kan..drpd sorg wife n ibu yg berkerjaya tiba2 Allah bukakan hati tuk sanggup berhenti kerja..
kaum hawa..tak der saper yg tak sibuk dgn kerja....tak kira lah kerja kat offic or kerja2 rumah..tak kan pernah abis..ttp dgn hati kita yg terbuka..minda yg tenang..fikirkan lah n renungkan sejenak..klu kita sentiasa di bebani dgn kerja ini..sampai bila?..bagaimana dgn amalan kebaikan yg harus kita kumpul dr skrg or dh lama sbg bekalan bila ajal dah sampai..apa kah kita dpt menjawab dgn mudah soalan malaikat dlm kubur..blh ke kita menjawab yg kita sibuk dgn kerja..semasa di dunia..fikirkan lah wahai saudara2 ku..kita sama2 cari keberkatan dan keredhaan Allah..semoga segala amalan kebaikan kita di terima..jgn kerana kita mencari n mengejar harta dunia ttp kita lupa tuk harta yg kita kena ada masa di akhirat..


Dunia,kehidupan,keluarga dan semuanya yg kita ada skrg hanya pinjaman semata..bila tiba masanya Allah akan ambik balik..so renungkan lah klu kita terlebih mengejar dunia..maka baliklah ke pangkal jln..kerana sesungguhnya..harta akhirat juga yg kekal selamanya..


Kehidupan di Brunei,di Malaysia or di mana jua semuanya sama..pasti ada ranjau dn durinya..tepuk dada tnya selera..kehidupan yg bagaimana yg harus kita terapkan dlm jiwa kita n jiwa family kita.,,ada ke selama ini kita terlebih mengejar dunia sampai kita lupa mengingati Pencipta ,smpai kita lupa pengorbanan Nabi yg terlalu sayangkan umatnya..renungkan lah..di mana kita berada..di mana jiwa n hati kita terpesong lebih..dunia ke or akhirat..moga2 kita tergolong dlm golongan org yg sentiasa melebihkan akhirat..insyaallah..

No comments:

Post a Comment