Dec 6, 2010

Berkorban apa saja

Pengorbanan..setakat mana kita telah berkorban utk seseorang,pengorbanan dr sudut mana yg kita lakukan,adakah ia berlandaskan keimanan..kita renungkan sejenak..di mana letak nya diri kita di muka bumi Allah ini..
Suka saya kongsikan petikan dr apa yg saya baca pasal perkahwinan yg perlu pengorbanan..
perkahwinan juga berlandaskan kasih sayang,bukan semata2 tanggungjwb,Seorang yg bergelar isteri wajib tunjukkan rasa hormat dan kasih sayang kpd suami,selagi suami tidak menyuruh melakukan perkara yg di larang.
setiap individu boleh berkorban..bak kata lirik P.Ramlie..berkorban apa saja,harta atau pun nyawa tetapi ada syarat nya ia kenalah mengikut landasan yg betul.

paling penting,biarlah pengorbanan tersebut tetap kekal atas dasar taqwa dan redha Allah,kerana jika kita berkorban hingga bersubahat membenarkan org lain ingkar dgn tanggungjwb yg patut dgn Allah maka segala pengorbanan akan sia2 & hanya akan mendpt dosa.

Sebagai muslim hanya satu yg perlu kita utamakan iaitu redha Allah,tiada guna hidup jika tiada redha Allah dlm perjalanan hidup kita..kerana tiba masanya kita semua akan kembali kepada Nya

Dlm ayat 34 surah al A-raf,Allah SWT berfirman yg bermaksud "Apabila tiba ajal seseorg itu,tidak akan terlambat atau tercepat walau sesaat pun"Sabda Rasulullah SAW yg bermaksud "apabila matinya seorg anak Adam maka terputuslah bgnya segala amalan kecuali 3 perkara
1.Sedekah Jariah
2.Ilmu yg dimanfaatkan
3.Doa anak yg soleh
maka pastikan lah segala yg kita lakukan ketika hidup di dunia ini adalah berasaskan redhaNya

Berkorbanlah tetapi letakkan Dia yg lebih utama..insyaAllah segala pengorbanan kita semua akan di terima oleh Nya sbagai ganjaran pahala..

No comments:

Post a Comment