Dec 7, 2010

Salam Hijrah

Salam maal Hijrah
Alhamdulillah kerana Allah bg kesempatan pd kita semua utk meneruskan kehidupan di Era baru ini...terima kasih Ya Allah..
Maal Hijrah dtg lg,cuba kita fikirkan sejenak apa yg telah kita perbuat pd hari2 yg sblmnya..
adakah sgala impian kita telah tercapai..
adakah amalan kebaikkan kita lebih byk dr amalan keburukan
adakah kita sedar akan kedtgan hijrah ini..adakah kita pernah menerangkan pd anak2 apa itu maal hijrah..jwpan nya tentu tak semua..mybe ade..kerana ramai di antara kita yg tak mengendahkannya dan apa yg pastinya sure ramai yg ternanti2 kedtgan detik 1 Jan..
Mari lah kita bersama2 mulakan dr saat n detik ini berazam seterusnya bhijrah ke arah kebaikkan,kita terapkan nilai2 murni pd jiwa anak2..tak salah klu kita sanggup mengusung anak2 pd tgh mlm semata2 nk melihat bunga api.slagi nawaitu kita tak terpesong dr landasan.tp apa yg mjadi salah adalah bila kita turut bersubahat jika hnya menyaksikan ank2 remaja  ank2 bangsa kita bersosial n dgn yg bkn mahram..hingga hilang rasa malu dpan org ramai..

maaf andai bicara ini agak keterlaluan n menyinggung perasaan kwn2 or sesiapa saja yg sudi membaca coretan ini..tetapi ini reality yg kita sendiri tak blh nafikan..
pokok pangkalnya..apa pun yg kita lakukan..berpegang teguh lah pd landasan yg betul..mgikut hukum hakam yg telah di tentukan..

Saya sendiri pun sbg hamba Allah terlalu byk kekurangan..masih merangkak utk mencari sbyk mana ilmu akhirat sbg bekalan..alhmdulillah hsbnd byk membantu n membimbing dlm soal2 agama..meskipun kdg terlepas dr mulut jahat sy ..alahai semenjak bila suami ku jadi ustaz..bila semua yg di lakukan mndpt kritikan n teguran..kdg hati kecil merajuk..astaghfirullahilazim..berdosanya aku..

isnin ptg bila hsbnd balik kerja ..dia tergesa2 katanya nk gi masjid coz nak baca doa smpena kdtgan maal hijrah..hsbnd suruh siap awal even tak gi masjid pun tp bacalah doa akhir thn  b4 maghrib..n baca doa awal thn aftr maghrib..alhmdulillah kerana ada hsbnd yg dpt mengingatkan..agar sentiasa memptingkat amal ibadat..hehe yg kelakar nya my little princess..soalan tak putus2..nape nk mandi awal ,nk gi maner,nk dinner ke kat luar ke,..dia kata nape nk mandi awal nk gi masjid ke..coz selalunya setiap hari kita sekluarga akan berjemaah di masjid..tp entahlah nape hari ini bila ada hari penting tak gi masjid pula..lemahnya iman hmbaMu ini ya Allah..bukan sbb malas tp malas nk bersesak coz time ada sultan dtg masjid or ada majilis org brunei akan berpusu2 ke masjid..time mcm ni jer baru nmpak masjid penuh..hari biasa..hanya Allah yg tahu.

Wahai hamba Allah semua yg di Rahmati..mari kita renungkan sejenak..redha ke kita melihat anak2 menjadi islam hanya pd nama..sanggup ke kita melihat ank2 rosak dgn mngikut peredaran zaman yg semakin canggih ini....
jgn sekali setkan minda kita dgn perkataan "biarlah anak2 mnikmati kemodenan,jgn smpi jadi mcm kita dulu yg tak sempat merasa semua kemudahan yg ada,malu klu anak ketinggalan zaman..kenapa kita harus malu pd manusia sedangkan kita semua adalh sama di sisi Allah..yg kita patut malu hanya pd Allah pencipta kita..
Ya Allah jauhkan lah kita semua dr menjadi ibubapa yg lupa pd pegangan,lupa pd landasan yg betul.

Sempena hari maal hijrah ini mari kita mulakan hidup baru dgn penuh keazaman utk kita sendiri dan keluarga menjadi yg lebih baik dr semalam..biarlah kita melebihkan akhirat..dan hidup bersederhana di dunia....insyaAllah kita akan bahagia dunia n akhirat..

wallahualam

No comments:

Post a Comment